Management of Performing Arts Performance Studies
Kimileri için, sonsuzluk düşüncesi en büyük mutluluk olsa da kimilerine göre ‘’son’’ aslında en büyük başlangıç olabiliyor. Hayat bir sonsuzluk kavramı iken o hayatı bitiriyor olmak sonsuzluğa mutlu bir başlangıç olarak algılanabiliyor.
Çağdaş Alman tiyatrosunun önemli isimlerinden Çek asıllı yazar, yönetmen Igor Bauersima’nın yazdığı oyun ‘‘Norway.Today’’, ‘‘Burada.Bugün’’ adıyla Türkiye’de ilk defa Sercan Badur ve Büşra Develi’nin oyunculuk performansıyla sahneleniyor.
Oyunculuğuyla da tanınan Mert Öner’in yönettiği oyun Mekan Artı’da izleyiciyle buluşuyor. Bauersima, ‘‘Burada.Bugün’’ü 2001 yılında gerçek bir olaydan esinlenerek Basel Schauspielhaus tiyatrosu için yazdı. 2001 yılında en iyi metin ödülü ve izleyici özel ödülleri gibi ödüller alan oyun daha sonra 25 dile çevrildi ve 2003-2004 sezonunda dünya çapında 200’den fazla tiyatro tarafından sahnelenerek Bauersima’ya, oyunları en çok sahnelenen Alman yazar ünvanını kazandırdı.
Oyun, intihar etmeye karar veren ve bunu yaparken kendine eşlik edecek birini bulmak için internet üzerinden ilan veren Julie ve bu ilana cevap veren August’un intihara giden yolculuğunu anlatıyor. Bauersima, iletişim çağının yol açtığı iletişimsizliği, sanal dünyanın gerçekliğini sorgulayan iki genç üzerinden felsefenin temel sorularını tartışıyor; genç jenerasyonun ağzından varoluş sorusuna bir cevap arıyor.
Oyunda geçen bölümleri incelediğimizde gençlerin çaresizliğine, dünyadan bıkmışlığına tanık olabiliyoruz.
August: Neyin var?
Julie: Mutluyum.
August: Ben de.
Julie: Yarın, ölüyoruz.
August: Aynen.
Julie: Feci mutluyum.
Oyunun yazarı Igor Bauersima, metinleri kadar tiyatro ve sinemanın tekniğini harmanladığı sahne tasarımlarıyla da biliniyor. Murat Baykan’ın çevirisiyle Türkçeleştirilen oyun, Mekan Artı’nın bir sinema salonundan dönüştürülen yeni sahnesinde Mert Öner’in yönetimiyle oyunun ve gerçekliğin, sinemanın ve tiyatronun iç içe geçtiği bir anlatımla sahneleniyor. Oyunda intihar etmeyi planlayan iki genci Sercan Badur ve Büşra Develi canlandırıyor.
HAZAL: Oyunda oyunculuk performanslarıyla göz dolduran bir ikili var. İkisi de oyuna full konsantre ve tüm marifetlerini ustaca sergiliyorlar. Sahnedeki konsantrasyonları ve oyunun içinde tükettikleri enerji bizi daha da oyuna bağlıyor.
YAĞMUR: Julie, intihar etmeye karar veriyor ama tek başına ölmek istemiyor. İnternette tanıştığı August’la intihar etmek için Norveç’e gidiyor. Bedenin insanın varoluşunu hapsettiğine inanan Julie, August’la tanışıp geçmişini sorgulamaya başladıkça dağılıyor. Buzdan bir heykelin eridiğine şahit oluyorsunuz. August, gerçek ve sahte arasında savrulurken, gerçeklik diye bir şeyin olmadığını sorgulatıyor. İnsanın kendisine duyduğu ihtiyacın acısını çeken bu iki genç, iletişim çağının iletişimsizliğinde varoluşlarının temel sorularını soruyorlar. Finalinde de hepimizin diline pelesenk olan bir cümleyi söylüyorlar: Buradan gitmek istiyorum... Bugün hepimizin derdi bu değil mi? Hepimiz gitmek istemiyor muyuz?
HAZAL: “Burada.Bugün” rejisinde tiyatro ve sinemanın iç içe geçtiği yerler var. Birbirlerini videoya çeken iki genç, ekranda onları izlediğimiz anlarda duruyorlar. Ama sahneye döndüğümüzde aynı duygu devamlılığını takip ediyorlar. Yönetmen Mert Öner’in emeğine sağlık! Büşra Develi sakinliği, Sercan Badur ele avuca sığmaz enerjisiyle sahnede parıldıyor. Yaşamak için birbirimizin üstüne basıp geçtiğimiz çağda, iki gencin ölümü ve varoluşu sorgulattığı bir oyun Burada.Bugün.
YAĞMUR: Dikkat çeken unsurlardan bir tanesi ise oyuna fragman yapılmış olması. Oyunlara fragman yapılması durumu çok nadir. Fragmanda da tiyatrodaki oyunculuk anlayışlarını benimsemiştir. Öylesine yapılmış bir iş olmadığını gözler önüne seriyor.
HAZAL: Sahnede adeta durumu yaşıyorlar. Sercan Badur’un her oyun sonrası iki kilo kaybettiğine bahse girilebilir.
YAĞMUR: Oyun teknolojiyle desteklenmiş. Oyunda kamera ve projeksiyon kullanılıyor.
YAĞMUR: Mavi ışık ve sarı ışık oyunda kullanılan ve dikkatimi çeken ışıklar.
HAZAL: Oyunda kullanılan mavi ışık ironik bir şekilde sonsuzluk temasını veriyor. Sakinlik, soğuk ve huzur temalarını desteklemede ortamdaki etkiyi derinleştirme konusunda yardımcı. Soğuk havada geçtiğini anlıyoruz.
YAĞMUR: Kullanılan bir diğer ışık ise sarı ışık. Sıcaklığı hissetmemizi sağlıyor. Aslında oyuncuların ruhani rahatlığını ve iç dünyalarını anlatıyor.
HAZAL: Oyun oynandığı sahne itibariyle kullanıma çok açık, seyirciye rahatlıkla vermek istediği ortamı veriyor. Mert Öner amatör yanını tüm profesyonelliğiyle yönettiği oyuna yansıtmış.
YAĞMUR: Oyuncuların performanslarına tekrar tekrar değinmeden geçilmemeli. Yerlerini, zamanlarını, ışıklarını, her şeylerini çok iyi biliyorlar. Adeta oynamıyor yaşıyor bizi de o dünyaya misafir ediyorlar.
HAZAL: İzlediğimiz oyun sırasında sahnede bulunan dekorla alakalı bir sıkıntı çıktı ve oyuna ekstra söz yazdılar, doğaçlama devam ettiler ve hiç kimse anlamadı gerçeği… Sonrasında yapmış olduğum röportajda tüm samimiyetleriyle gerçeği paylaştılar.
YAĞMUR: Sanatın, tiyatronun önüne geçilmeye çalışılan bu karanlık günlerde özel tiyatroların, sanata bu kadar sahip çıkması umudumuzu kaybetmememiz adına büyük adımlardır.
HAZAL: Sanat geliştirir, sanat birleştirir, sanat iyileştirir. Sanata daha çok ihtiyacımız olan şu günlerde günümüz gençlerinin sosyal medyasından etkilenerek yazılmış bir oyunun Türkiye’de ilk kez uyarlanıp sahnelenmesi çok güzel bir durum.
Bulunduğumuz dönem teknoloji çağı. Kalem – kağıdın yerini tabletler almış durumda. Sanatın da güncel durumu yakalaması ve oyunlara uyarlanması mutlu edici. Dönemimiz teknoloji anlayışını açık bir dille sergileyen oyun sanatın küresel gücünü de ortaya koyuyor. ‘‘Burada.Bugün’’ adıyla Türkiye’de ilk defa Sercan Badur ve Büşra Develi’nin oyunculuk performansıyla sergilenen oyunun sanat severlere sunduğu dünya aslında içimizdeki dünya, hatta yaşadığımız dünya. Gerçek sonsuzluk nefes almak mıdır? Almamak mı? Hayatı sorgularken ‘sonsuz’ bizim için yaşam nefesi midir, bilinmezlik mi? Bildiğimiz geçekleri unutturan bizi soyut yaşama somut gerçeklik ve somut dünyayla götüren bir oyun Burada. Bugün.
Çağdaş Alman tiyatrosunun önemli isimlerinden Çek asıllı yazar, yönetmen Igor Bauersima’nın yazdığı oyun ‘‘Norway.Today’’, ‘‘Burada.Bugün’’ adıyla Türkiye’de ilk defa Sercan Badur ve Büşra Develi’nin oyunculuk performansıyla sahneleniyor.
Oyunculuğuyla da tanınan Mert Öner’in yönettiği oyun Mekan Artı’da izleyiciyle buluşuyor. Bauersima, ‘‘Burada.Bugün’’ü 2001 yılında gerçek bir olaydan esinlenerek Basel Schauspielhaus tiyatrosu için yazdı. 2001 yılında en iyi metin ödülü ve izleyici özel ödülleri gibi ödüller alan oyun daha sonra 25 dile çevrildi ve 2003-2004 sezonunda dünya çapında 200’den fazla tiyatro tarafından sahnelenerek Bauersima’ya, oyunları en çok sahnelenen Alman yazar ünvanını kazandırdı.
Oyun, intihar etmeye karar veren ve bunu yaparken kendine eşlik edecek birini bulmak için internet üzerinden ilan veren Julie ve bu ilana cevap veren August’un intihara giden yolculuğunu anlatıyor. Bauersima, iletişim çağının yol açtığı iletişimsizliği, sanal dünyanın gerçekliğini sorgulayan iki genç üzerinden felsefenin temel sorularını tartışıyor; genç jenerasyonun ağzından varoluş sorusuna bir cevap arıyor.
Oyunda geçen bölümleri incelediğimizde gençlerin çaresizliğine, dünyadan bıkmışlığına tanık olabiliyoruz.
August: Neyin var?
Julie: Mutluyum.
August: Ben de.
Julie: Yarın, ölüyoruz.
August: Aynen.
Julie: Feci mutluyum.
Oyunun yazarı Igor Bauersima, metinleri kadar tiyatro ve sinemanın tekniğini harmanladığı sahne tasarımlarıyla da biliniyor. Murat Baykan’ın çevirisiyle Türkçeleştirilen oyun, Mekan Artı’nın bir sinema salonundan dönüştürülen yeni sahnesinde Mert Öner’in yönetimiyle oyunun ve gerçekliğin, sinemanın ve tiyatronun iç içe geçtiği bir anlatımla sahneleniyor. Oyunda intihar etmeyi planlayan iki genci Sercan Badur ve Büşra Develi canlandırıyor.
HAZAL: Oyunda oyunculuk performanslarıyla göz dolduran bir ikili var. İkisi de oyuna full konsantre ve tüm marifetlerini ustaca sergiliyorlar. Sahnedeki konsantrasyonları ve oyunun içinde tükettikleri enerji bizi daha da oyuna bağlıyor.
YAĞMUR: Julie, intihar etmeye karar veriyor ama tek başına ölmek istemiyor. İnternette tanıştığı August’la intihar etmek için Norveç’e gidiyor. Bedenin insanın varoluşunu hapsettiğine inanan Julie, August’la tanışıp geçmişini sorgulamaya başladıkça dağılıyor. Buzdan bir heykelin eridiğine şahit oluyorsunuz. August, gerçek ve sahte arasında savrulurken, gerçeklik diye bir şeyin olmadığını sorgulatıyor. İnsanın kendisine duyduğu ihtiyacın acısını çeken bu iki genç, iletişim çağının iletişimsizliğinde varoluşlarının temel sorularını soruyorlar. Finalinde de hepimizin diline pelesenk olan bir cümleyi söylüyorlar: Buradan gitmek istiyorum... Bugün hepimizin derdi bu değil mi? Hepimiz gitmek istemiyor muyuz?
HAZAL: “Burada.Bugün” rejisinde tiyatro ve sinemanın iç içe geçtiği yerler var. Birbirlerini videoya çeken iki genç, ekranda onları izlediğimiz anlarda duruyorlar. Ama sahneye döndüğümüzde aynı duygu devamlılığını takip ediyorlar. Yönetmen Mert Öner’in emeğine sağlık! Büşra Develi sakinliği, Sercan Badur ele avuca sığmaz enerjisiyle sahnede parıldıyor. Yaşamak için birbirimizin üstüne basıp geçtiğimiz çağda, iki gencin ölümü ve varoluşu sorgulattığı bir oyun Burada.Bugün.
YAĞMUR: Dikkat çeken unsurlardan bir tanesi ise oyuna fragman yapılmış olması. Oyunlara fragman yapılması durumu çok nadir. Fragmanda da tiyatrodaki oyunculuk anlayışlarını benimsemiştir. Öylesine yapılmış bir iş olmadığını gözler önüne seriyor.
HAZAL: Sahnede adeta durumu yaşıyorlar. Sercan Badur’un her oyun sonrası iki kilo kaybettiğine bahse girilebilir.
YAĞMUR: Oyun teknolojiyle desteklenmiş. Oyunda kamera ve projeksiyon kullanılıyor.
YAĞMUR: Mavi ışık ve sarı ışık oyunda kullanılan ve dikkatimi çeken ışıklar.
HAZAL: Oyunda kullanılan mavi ışık ironik bir şekilde sonsuzluk temasını veriyor. Sakinlik, soğuk ve huzur temalarını desteklemede ortamdaki etkiyi derinleştirme konusunda yardımcı. Soğuk havada geçtiğini anlıyoruz.
YAĞMUR: Kullanılan bir diğer ışık ise sarı ışık. Sıcaklığı hissetmemizi sağlıyor. Aslında oyuncuların ruhani rahatlığını ve iç dünyalarını anlatıyor.
HAZAL: Oyun oynandığı sahne itibariyle kullanıma çok açık, seyirciye rahatlıkla vermek istediği ortamı veriyor. Mert Öner amatör yanını tüm profesyonelliğiyle yönettiği oyuna yansıtmış.
YAĞMUR: Oyuncuların performanslarına tekrar tekrar değinmeden geçilmemeli. Yerlerini, zamanlarını, ışıklarını, her şeylerini çok iyi biliyorlar. Adeta oynamıyor yaşıyor bizi de o dünyaya misafir ediyorlar.
HAZAL: İzlediğimiz oyun sırasında sahnede bulunan dekorla alakalı bir sıkıntı çıktı ve oyuna ekstra söz yazdılar, doğaçlama devam ettiler ve hiç kimse anlamadı gerçeği… Sonrasında yapmış olduğum röportajda tüm samimiyetleriyle gerçeği paylaştılar.
YAĞMUR: Sanatın, tiyatronun önüne geçilmeye çalışılan bu karanlık günlerde özel tiyatroların, sanata bu kadar sahip çıkması umudumuzu kaybetmememiz adına büyük adımlardır.
HAZAL: Sanat geliştirir, sanat birleştirir, sanat iyileştirir. Sanata daha çok ihtiyacımız olan şu günlerde günümüz gençlerinin sosyal medyasından etkilenerek yazılmış bir oyunun Türkiye’de ilk kez uyarlanıp sahnelenmesi çok güzel bir durum.
Bulunduğumuz dönem teknoloji çağı. Kalem – kağıdın yerini tabletler almış durumda. Sanatın da güncel durumu yakalaması ve oyunlara uyarlanması mutlu edici. Dönemimiz teknoloji anlayışını açık bir dille sergileyen oyun sanatın küresel gücünü de ortaya koyuyor. ‘‘Burada.Bugün’’ adıyla Türkiye’de ilk defa Sercan Badur ve Büşra Develi’nin oyunculuk performansıyla sergilenen oyunun sanat severlere sunduğu dünya aslında içimizdeki dünya, hatta yaşadığımız dünya. Gerçek sonsuzluk nefes almak mıdır? Almamak mı? Hayatı sorgularken ‘sonsuz’ bizim için yaşam nefesi midir, bilinmezlik mi? Bildiğimiz geçekleri unutturan bizi soyut yaşama somut gerçeklik ve somut dünyayla götüren bir oyun Burada. Bugün.
Yorumlar
Yorum Gönder