General Psychology | Ders Notları | PSY 110

  • Memory: Memory is the basis for knowing your friends, your neighbors, the English language, the national anthem, and yourself. (memory is what makes u urself)
    • Memory is any indication that learning has persisted over time. It is our ability to store and retrieve information. Psychologists describe the human memory system as a sequential process.
    • Memory process’te maruz kalınan bir bilgi önce beyinde kodlanır (encoding), sonra kısa süreli depolanır (store), sonra uzun süreli hafızaya kodlanır (encoding from short-term memory to long-term memory), tekrar edilirse (rehearsal) ya da çok kuvvetli bir stimulu ise uzun süreli depolanır (long term storage), ve ihtiyaç olduğunda yine hatırlanır (retrieval). Çok önemli
  • The Atkinson-Schiffrin (1968) three-stage model: bu konunun özünü anlatan modeldir. Bu işin alfabesidir. Hafızayı 3 aşamalı olarak tanımladılar. 1-sensory memory, 2- short-term memory (yani Baddeley and Hitch (1974)’in daha sonraki çalışmalarında working memory diye adlandırdıkları memory), 3-long-term memory. Kesin

Özeti aslında bu tablo. Memory unconcious bir processtir. External event sensory neuronlar tarafından algılanıp sensory memory de işlenir. Sensory memory bunu kodlar (encoding) ve working memory’ye gönderir. Bu kodlama sırasında önemini anlamak için ya da bilgi ilginç geldiği için kodlama yapabilir. Aynı bilgiyi working memory de kodlar (encoding) ve LTM’ye gönderir; çoğu zaman rehearsal (tekrar) var ise bu bilgi kuvvetlenir ve long-term memory’de depolanır. İhtiyaç olduğunda (retrieve) edilir.
  • Short-term memory sonradan geliştirilen çalışmalarda working memory olarak adlandırıldı çünkü Atkinson-Schiffrin Model’de short-term memory sadece limitli ve bilgiyi kısa süreli tutabilen bir depo olarak tanmlanmıştı. Baddeley ve Hinch STM is not a single store, it’s like a working desk (çalışma masamız gibidir) dediler. Ve bunu working memory olarak tanımladılar. Çünkü working memory’nin birçok sub-systeminin olduğunu savundular. Bunlar:
    • Central Executive: Drives the whole system (the boss of working memory). It also deals with cognitive tasks such as mental arithmetic and problem solving.
    • Visuo-Spatial Sketchpad: Stores and processes information in a visual or spatial form. The VSS is used for navigation.
    • The Phonological Loop: The part of working memory that deals with spoken and written material. It can be used to remember a phone number. kesin
  • Encoding: bilgiyi kodlama. Some information (route to your school) is automatically processed. However, new or unusual information (friend’s new cell-phone number) requires attention and effort.!
  • Automatic processing: We process an enormous amount of information effortlessly, such as: 1-Space: While reading a textbook, you automatically encode the place of a picture on a page. (dersi dinlediğiniz sınıfta öğrendiğiniz bilgileri, aynı derslikte sınava girdiyseniz daha çabuk hatırlarsınız çünkü memory space i de kaydeder.) 2-Time: We unintentionally note the events that take place in a day. 3-Frequency: You effortlessly keep track of things that happen to you.
  • Effortful Processing: Birşeyi anlayarak öğrenmeye çalışırken, örneğin ders çalışırken beyin efor sarfeder, such processing leads to durable and accessible memories.
  • Rehearsal: Tekrar. Effortful learning usually requires rehearsal or conscious repetition. Burada Hermann Ebbinghaus’un deneyi çok önemli. Anlamsız harf dizileri oluşturup bunları tekrar ettirmiştir (memoryi anlamak için). nonsense syllables: TUV YOF GEK XOZ. The more times the nonsense syllables were practiced on Day 1, the fewer repetitions were required to remember them on Day 2.
  • Ebbinghaus neden non-sense syllables kullandı? Cvp: to prevent previous learning effect. Eğer bir konu hakkında az da olsa önceden bilginiz varsa; onunla ilgili bir uyaran ile karşılaştığınızda bağlantı kurarak yeni bilgiyi öğrenmeniz çabuklaşır. gelir
  • Spacing Effect: We retain information better when we rehearse over time. Learning is greater when studying is spread out over time, as opposed to studying the same amount of time in a single session. (ara vererek tekrar edip anlamak. Mass study yapıp sınav için bir gece önce sabahlamak yerine; Sınav için  hafta hafta bölerek çalışmak gibi)
  • Serial Position Effect: When your recall is better for first and last items on a list, but poor for middle items. (primacy and recency effect makalelerini hatırlayınız ☺ by Ümit Akırmak)
  • Encoding 3 şekilde olabilir: 1-Encoding by meaning, 2-Encoding by images, 3-Encoding by organization.
  • Ecoding by Meaning (semantic encoding): Processing the meaning of verbal information by associating it with what we already know or imagine.(semantic encoding) results in better recognition later than visual or acoustic encoding. (anlamlandırarak kodlamak)
  • Visual encoding (görsel hafıza): Mental pictures (imagery) are a powerful aid to effortful processing, especially when combined with semantic encoding. (sigaranın veya bronzlaşmanın zararlarını fotoğraflarla öğretmek daha etkili olabilir mesela)
  • Encoding by Organization: 2 yolu var. 1-Chunking: öğrenilecek bilgiyi parçalara ayırarak öğrenip, sonrasında birleştirmek. Örn: bir sayı dizisini rakamları gruplayarak ezberlemektir veya harf gruplarını acronym yaparak ezberlemektir chunking. 2-Hierarchy: bilgiyi kodlarken basitleştirmek için; kategorliere ve alt-kategorilere ayırmaktır.
örneğin bu tablo encodingi hierarchy yaparak öğrenmemiz için.
    • Mnemonics (nümoniks): Imagery is at the heart of many memory aids. Mnemonic techniques use vivid imagery and organizational devices in aiding memory. (Hayal ederek anlamlandırıp, hatırlanmasını sağlamak. Mesela hippocampus: beyinde memoryden sorumlu bölgedir. Bunu ezberlemek için hippo ve campus olarak kelimeyi bölersek ve hippo’ya bir hipopotam, campus’e de bir pusula ve okul kampüsü dersek, okul kampüsünün yerini hatırlamak için boynuna pusuladan bir kolye takan bir hippopotamı hayal edebiliriz. Ve o hippopotamın kampüste gezindiğini. (this method takes time and effortful but still powerful) gelebilir

  • Storage: retaining information. Storage is at the heart of memory. There are 3 stores. 1-sensory memory, 2- WM (short-term), 3- Long-term.
  • Bilgiyi depolarken kullanılan bir harf deneyi var Spreling deneyi. Bunun üzerinde durdu.
  • Bu deneye göre sensory memory was larger than it was originally thought. If time delay is higher the greater memory loss dedi. If you distracted before you encode a specific info to your LTM, forget about it. U cannot remember it again. Sensory memorynin capasitesi short-term memoryden daha büyüktür.
  • Sensory memory: 3 tip olabilir. 1-Iconic (görerek algılanan), 2-echoic (duyarak algılanan), 3- hepatic (dokunarak algılanan). Örn: ananemin yaptığı kurabiye gibi kokuyor dersek, o koku bu durumla ilgili olan anıyı ve bilgiyi hatırlamamızı sağlar.
  • Working memory: the new name for short-term memory, has a limited capacity (magcal number: 7±2) and a short duration (20 seconds). The Magical Number Seven, Plus or Minus Two: Some Limits on Our Capacity for Processing Information (1956). Demişti George Miller. The capacity of the working memory may be increased by “chunking.” Gelir
  • Duration of WM: Peterson and Peterson (1959) measured the duration of working memory by manipulating rehearsal.
  • Long-Term Memory: Long term memory nin kapasitesi sonsuzdur. Essentially unlimited capacity store.

  • Explicit Memory: refers to facts and experiences that one can consciously know and declare.
  • Implicit memory:  involves learning an action while the individual does not know or declare what she knows. Additional birşey; implicit memory. You know but you don’t know how u learned it.
  • Hippocampus – a neural center in the limbic system that processes explicit memories. gelir
  • Cerebellum – a neural center in the hindbrain that processes implicit memories. gelir
  • Anterograde Amnesia: yeni bilgileri hafızaya kaydedememek. After losing his hippocampus in surgery, patient Henry M. (HM) remembered everything before the operation but cannot make new memories. We call this anterograde amnesia. Retrograde Amnesia ise: geriye dönük hafıza kaybı. Geçmiş bilgiyi hatırlamamak.

  • HM is unable to make new memories (antrograde amnesia) that are declarative (explicit), but he can form new memories that are procedural (implicit).
  • Measures of memory: recognition, recall, relearning.
  • Recognition: In recognition, the person must identify an item amongst other choices. (A multiple-choice test requires recognition.)

      • Recall: In recall, the person must retrieve information using effort. (A fill-in-the blank test requires recall.)

  • Relearning: In relearning, the individual shows how much time (or effort) is saved when learning material for the second time. önemli

    •  
    • Retrieval Cues: Memories are held in storage by a web of associations. These associations are like anchors that help retrieve memory.
    • Priming: To retrieve a specific memory from the web of associations, you must first activate one of the strands that leads to it. This process is called priming. (priming effect, priming learning, her konuda priming etki önemli bu kesin gelir) rabbit deneyinde eşsesli kelime olan hair/hare kullanılıyor. Bir gruba duydukları kelimeyi hecelemeden önce tavşan resmi gösteriliyor. tavşan resmini görenler duydukları kelimeyi, h-a-r-e, diğerleri h-a-i-r olarak heceliyorlar. Burada priming tavşan oluyor.
    • Context Effects: Scuba divers recall more words underwater if they learned the list underwater, while they recall more words on land if they learned that list on land (Godden & Baddeley, 1975). Ders işlenilen anfide aynı dersin sınavına girenler daha kolay recall yaparlar.

  • Déjà Vu: Déjà Vu means “I've experienced this before.” Cues from the current situation may unconsciously trigger retrieval of an earlier similar experience.
  • Moods and Memories: We usually recall experiences that are consistent with our current mood (state-dependent memory). Emotions, or moods, serve as retrieval cues. Our memories are mood-congruent.
  • Forgetting: An inability to retrieve information due to poor encoding, storage, or retrieval.
  • Encoding Failure: We cannot remember what we do not encode. Birşeyi ilk kez encode ederken bölünürseniz o bilgiyi tekrar hatırlamanız münkün değildir.
  • Storage Decay: Poor durability of stored memories leads to their decay. Ebbinghaus showed this with his forgetting curve.
  • Retrieval Failure: Although the information is retained in the memory store, it cannot be accessed. Tip-of-the-tongue (TOT) is a retrieval failure phenomenon. Given a cue (What makes blood cells red?) the subject says the word begins with an H (hemoglobin).
  • Interference: Learning some new information may disrupt retrieval of other information. Sınava çalışırken mass study yaptıysanız, üzerine hemen uyumadığınızda araya giren bilgiler çalıştıklarınızı unutturur. Sleep prevents retroactive interference. Therefore, it leads to better recall.
  • Motivated Forgetting: People unknowingly revise their memories.
  • Repression: A defense mechanism that banishes anxiety-arousing thoughts, feelings, and memories from consciousness. Motivated forgetting&repression Fruedian Aprroaches’tır.
  • Misinformation Effect: Incorporating misleading information into one's memory of an event. While tapping our memories, we filter or fill in missing pieces of information to make our recall more coherent. Araba kazası deneyi. Bir araba kazası ile iilgili katılımcılara arabanın hızını tahmin etmelerini isterken soruyu bir “hit” kullanarak, bir de “smash into” kullanarak sormuşlar. Smash I duyanların hız tahminleri daha yüksek olarak raporlanmış.  Children’s eyewitness recall can be unreliable if leading questions are posed. However, if cognitive interviews are neutrally worded, the accuracy of their recall increases. gelir
  • Improving memory: 1-Study repeatedly to boost long-term recall. 2-Spend more time rehearsing or actively thinking about the material. 3-Make material personally meaningful. 4-Use mnemonic devices: a)associate with something already stored, b)make up a story, c) chunk — acronyms., 5- Activate retrieval cues — mentally recreate the situation and mood. 6- Recall events while they are fresh — before you encounter misinformation.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Nedensellik Bağı Ders Notları

Birkaç Yazım Kuralı

Soybağı | Aile Hukuku